Diensten

Als consultant zorg ik voor inzicht voor de directie en start ik samen met het huidige team aan het doorlopen van de succes cyclus. Deze borgen we in de bestaande organisatie zodat deze zelfstandig de cyclus kan blijven doorlopen. Als interim manager kan ik onderdelen van de cyclus oppakken of (commerciële) management problemen oplossen. 

Inzicht

1.     Hoe ziet het portfolio er uit, hoe wordt dit verkocht, hoe ziet de mix van producten bij klanten er uit en welke marges worden hier gemaakt?

2.     Welke activiteiten doe je, welke kosten worden er nog meer gemaakt en drukken de bruto marge à Activity Based Costing

3.     In kaart brengen van kansen, welke netto marges zijn snel toe te voegen

4.     Welke producten hebben een (te)kleine/geen positieve bijdrage (inclusief lock-in en “voet tussen de deur”)

5.     Churn analyse

6.     Klant- en medewerker tevredenheid

7.     Creëren van lange termijn, actueel inzicht in bovenstaande punten


Doelen Stellen

1.     Wat wil je bereiken, wat is je belofte naar je klant en medewerkers.

2.     Welke KPI’s gebruik je hiervoor (groei, omzet, winst, marktaandeel, medewerker- en/of klanttevredenheid, waarde onderneming, product dichtheid)

3.     Inrichten rapportage op gekozen KPI’s



Plan

1.     Prijs, verhogen/verlagen van prijzen om betere balansen te creëren in afzet/marge

2.     Distributie, welke kanalen gebruik je om zoveel mogelijk afzet te krijgen bij de gemaakte cost of sale. Denk aan;

a.     transitie van cost centers naar profitcenters à verkopen/"leadgen" via website/support

b.     verhogen van sales conversie door (cross-sell)lead generatie

c.      (her)inrichten payplan sales en/of incentiviseren sales bij supportafdelingen

d.     Churnreductie initiatieven

3.     Productoptimalisatie

a.     Slimme combinaties, ”customer lock-in”

b.     waar is een klant bereid voor te betalen en wat niet, dit schrappen en/of automatiseren (principes van LEAN)

4.     Promotie, zijn de klanten op de hoogte van de propositie, de mogelijkheden die dit biedt, de ROI en hoe kan dit worden verbeterd?

5.     Milestone planning


Uitvoering

1.     Plan implementatie

2.     Motiveren medewerkers

3.     Voortgangsmonitoring en bijsturing op KPI’s (als bedrijfsstandaard)

  

Evaluatie

1.     Zijn de doelen werkelijk bereikt?

2.     Hebben de KPI's bijgedragen aan het behalen van de doelen (hebben we de juiste KPI's)?

3.     Welke acties/resources zijn essentieel geweest voor het succes en welke juist niet?